Bana, Mark och Konstbyggnad

Bana, Mark och Konstbyggnad

Teknikområdena bana, mark och konstbyggnad är inom våra totalåtagande MBEST den första länken till att konstruera en komplett järnvägsanläggning. Uppdragen börjar vanligtvis med en analys/utredning av bästa möjliga spårlinje utifrån uppsatta krav och behov.

För bana, mark och konstbyggnad utnyttjar vi vår nordiska/globala kompetens inom SYSTRA (med optimala konkurrensfördelar) eller lokalt genom vårt kontaktnät av underkonsulter som då också för de flesta projekten organisatoriskt verkar inom vår egen organisation.

Vi har både de övergripande och detaljfokuserade specialistkompetenserna med mångårig erfarenhet av komplicerade spårsystem med angränsningar mot mark och konstbyggnad. Vi verkar inom samtliga våra nuvarande marknader; Höghastighetsjärnväg, Konventionell järnväg, Tunnelbana och Spårväg.

Vi har den rätta och nödvändiga erfarenheten från kundspecifik kravhantering och styrande system hos slutkunden i de nordiska länderna såsom Trafikverket, Trafikförvaltningen Stockholms Läns Landsting, Jernbaneverket och Banedanmark.

Vi erbjuder ett brett spektrum av resurser såsom utredare, projektörer, konstruktörer, specialister, ritare, myndighetsgranskare, BIM-modellerare, uppdragsledare, projekteringsledare, projektadministratörer samt byggplatsuppföljare/byggledare.

I Sverige har vi t.ex. för Konventionell järnväg inom specifikt mark och bana varit ledande konsult i ERTMS Korridor B, Växelbyte Örebro, Åstorp bangårdsombyggnad samt Nytt mötesspår Kil-Skåre m.fl.

I Danmark har vi t.ex. för Tunnelbana och Spårväg varit engagerade i Köpenhamns tunnelbana samt nya spårvägar i Aarhus m.fl.

Vi är med i projektens alla skeden från tidiga utredningar till färdig anläggning. Vi tar t.ex. fram kompletta handlingar för utförandeentreprenader eller verkar som den effektiva och ledande projektören/rådgivaren i totalentreprenader.

Tillbaka till toppen
SYSTRA AB Org.nr 556540-0677 • Registreringsadress: Box 851, SE-191 28 Sollentuna, Sweden